Hur hittar man de rätta sökorden att marknadsföra sig på?
Sökordsmarknadsföring
är rätt använt ett av de bästa sätten att snabbt få riktad trafik till sin
hemsida. Men det är inte billigt, speciellt inte om man vill marknadsföra sig
på sökord med hög konkurrens. Det är därför viktigare än någonsin att man är
otroligt noggrann med att man gör sin research på lämpliga keywords innan man
drar igång en storskalig kampanj. Bristande förberedelser kan leda till att ens
marknadsföringsbudget blir utraderad på endast några få dagar med närmast
obefintliga resultat.
Därför bör man välja ut en grupp sökord och
sedan köra ett flertal småskaliga testkampanjer för att identifiera vilka som
är lönsammast innan man skalar upp. Det är just möjligheten att snabbt skala
upp en lönsam kampanj som är en av de största styrkorna med
sökordsmarknadsföring i jämförelse med andra sätt att locka trafik till ett
erbjudande.
Men hur hittar man lämpliga sökord till sina testkampanjer?
Först får man utgå från vad man vill
åstadkomma med sin kampanj. Det kan vara att driva besökare till en specifik
produkt eller erbjudande eller att få en generellt ökad trafik. Men det kan
också handla om att vilja samla in kunder med till exempel en gratisprodukt
eller liknande. Man hoppas i detta fall att kunna tjäna på detta vid ett senare
tillfälle genom att kunna marknadsföra ytterligare produkter till dessa
gratiskunder. Beroende på vilket av dessa scenarion det rör sig om kommer lämpliga
ord att sökordsmarknadsföra på skilja sig åt.
Det
finns en rad verktyg online man kan använda sig av för att hitta dessa sökord. De
flesta använder sig dock av Googles eget verktyg keyword planner. Här börjar
man med att mata in breda termer som är relevanta för det man vill
marknadsföra. Verktyget genererar efter dessa en stor mängd relaterade och mer
specifika söktermer som alla har olika sökvolym och kostnad per klick att bjuda
på. Att välja ut vilka av alla dessa termer man bör bjuda på kan vara svårt och
det är verkligen ingen exakt vetskap. Det kräver dels att priset är lågt nog
att man tror sig kunna nå lönsamhet genom att bjuda på termen. Men det kräver
också en god dos sunt förnuft och psykologi. Man måste kunna avgöra inte bara
volymer och priser utan även vad de som använder olika söktermer har för
motivation. Söktermer med ord som visar på köpvilja eller som överensstämmer
särskilt bra med det erbjudande man försöker driva trafik till bör ges
prioritet över mer allmänna termer. Efter man har en tillräckligt stor lista
med termer är det bara att kavla upp ärmarna och ge sig i kast med att starta
sina testkampanjer.
Comments
Post a Comment